search engine optimization
 

Iedereen die een websiteEen website is een verzameling van webpagina's die allemaal onderling met elkaar verbonden zijn maakt of laat maken heeft de bedoeling zoveel mogelijk bezoekers naar die site te lokken. Toch wordt er vaak niet nagedacht over de stappen die hiervoor kunnen zorgen. Misschien is men bang voor het extra prijskaartje van advertenties en marketing? Of heeft men gewoon geen idee hoe men het moet aanpakken?

Met dit artikel hopen wij een duidelijk beeld te scheppen. Het hoeft niet altijd geld te kosten en het hoeft al helemaal niet ingewikkeld te zijn. SEOSEO of Search Engine Optimization is het optimaliseren van een website of webshop om beter te scoren in zoekmachines, voornamelijk Google. is dé manier om op een goedkope manier of zelfs gratis een constante instroom van bezoekers te krijgen. Let wel: het is een aanpak die vooral op de lange termijn loont. Verwacht geen wondermiddel dat binnen het uur je bezoekersaantal door het dak laat gaan.

 

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization. Of om het op een simpelere manier in het Nederlands te zeggen: zoekmachine optimalisatie. Het woord zegt het al zelf, SEO wordt ingezet om een website zo hoog mogelijk te laten scoren in zoekmachines zoals Google (gebruikt iemand überhaupt nog een andere zoekmachine? ;-). Via allerhande manieren kan een website geoptimaliseerd worden met als uiteindelijk doel van topposities te veroveren op belangrijke zoekwoordenZoekwoorden zijn bepaalde woorden of woordcombinaties waarop je wil gevonden worden in Google..

Waarom is SEO belangrijk?

Een website heeft voor veel bedrijven een verschillend doel. Sommigen zien het gewoon als een visitekaartje, anderen zien het als dé manier om leads en klanten te winnen. Hoe je het ook bekijkt, het is altijd leuker om te zien dat je website veel bezoekers heeft dan te merken dat er geen kat in geïnteresseerd is.

Vaak hebben kleine bedrijven niet de budgetten om promotie te maken voor hun site of online te adverteren. Daarom is SEO zo'n fantastisch hulpmiddel. Met een heleboel kleine en eenvoudige aanpassingen kan je er voor zorgen dat je website hoger scoort in zoekmachines. En hoe hoger je scoort hoe meer mensen je kunt bereiken.

Bovendien is het een aanpak die ook op lange termijn blijft werken. Wanneer je stopt met online advertenties vallen je bezoekersaantallen onmiddellijk terug. Wanneer je je SEO blijft verzorgen en onderhouden blijf je er ook later de vruchten van plukken.

 

De impact van online advertenties stopt als je niet meer betaalt, SEO blijft ook op lange termijn z'n vruchten afleveren

 

waardevolle content is goed voor SEO

 

Evolutie van SEO

Context wordt belangrijker dan louter zoekwoorden

Alles evolueert, zo ook de algoritmes die Google gebruikt om websites te doorzoeken. Vroeger volstond het om via allerlei middeltjes een website vol te proppen met bepaalde woorden. Hoe vaker die zoekwoorden terugkwamen op een pagina hoe hoger die scoorde in zoekmachines als er op die woorden werd gezocht.

Tegenwoordig is dit volledig achterhaald. De algoritmes worden alsmaar slimmer en Google kan zelf bepalen als een tekst goed opgebouwd en vlot geschreven is. Onleesbare teksten vol zoekwoorden worden zodoende slecht beoordeeld, wat nefast is voor de zoekresultaten.

Context wordt dan ook steeds belangrijker. Google probeert op die manier om zijn bezoekers de meest relevante en waardevolle zoekresultaten voor te schotelen.

Geef je bezoeker waardevolle content!

De allerbelangrijkste tip die we je dus kunnen meegeven: probeer je bezoekers waardevolle info mee te geven. Wees niet bang om te veel kennis weg te geven maar probeer bezoekers echt te helpen. Geef ze de info waar ze naar op zoek zijn.

Dit heeft allerlei voordelen: mensen gaan je website hoog inschatten, men gaat naar je website linken of pagina's delen op social mediaSocial media is een term die gebruikt wordt voor alle vormen van sociale netwerken op het internet. Voorbeelden hiervan zijn Facebook, Instagram en Twitter., men gaat reageren op je artikels, etc. Op al deze zaken komen we later nog uitgebreider terug, maar één ding staat vast: één voor één zijn ze goed voor de populariteit van je website en automatisch ook voor je positie in de zoekresultaten.

Wanneer je je website wil invullen denk dan dus vooral aan hoe je je bezoeker kunt helpen. Als het voor je bezoeker waardevol is dan is dat ook zo voor zoekmachines.

Mobielvriendelijke websites scoren beter

Meer en meer mensen surfen op het internetHet internet is een wereldwijd netwerk van ontelbaar veel computers die met elkaar in verbinding staan. via hun smartphoneEen smartphone is een sterkere versie van een mobiele telefoon. Door een beter besturingssysteem en meer rekenkracht kan een smartphone heel wat zaken die een normale mobiele telefoon niet kan.. Aangezien Google zijn bezoekers de meest waardevolle resultaten wil voorschotelen vindt het mobielvriendelijkheid enorm belangrijk. Websites die geen mobiele versie hebben scoren een pak minder dan websites die dit wel voorzien. Hou hier zeker rekening mee en kies voor een responsive websiteEen responsive website past zich zelf aan aan het scherm waarop de bezoeker de site bekijkt..

 

mobielvriendelijk webdesign is goed voor SEO

 

De voorbereiding

Een goede voorbereiding is het begin van alles. Voor je effectief zaken begint aan te passen is het heel belangrijk om pen en papier te nemen en goed na te denken over de inhoud van je website.

Denk na over je product of dienst en over je doelgroep

Allereerst is het aangewezen om aan je product of dienst én aan je doelgroep te denken. Wat wil je met je website bereiken en vooral wie wil je bereiken? Verplaats je in de schoenen van je bezoekers en denk na wat belangrijk is voor hen. Waar zijn ze naar op zoek, hoe kun je hen helpen, etc. Noteer alles wat in je opkomt en stel jezelf voldoende vragen. Alles wat je hieruit haalt zal later helpen om je website in te vullen.

Zoekwoorden bepalen

We zeiden eerder dat context steeds belangrijker wordt. Dit wil echter niet zeggen dat je niet meer hoeft na te denken over welke zoektermen belangrijk zijn. Maak een lijst van trefwoorden waarop je graag gevonden zou willen worden. Probeer je ook hier in de schoenen van je bezoeker te plaatsen. Het is leuk om goed te scoren op een paar technische termen die voor jou belangrijk zijn, maar zullen mensen effectief deze termen in Google intikken? Vaak zijn de simpele zoekopdrachten in mensentaal deze waar je naar op zoek bent. Vergeet deze dus zeker niet.

Short tail versus long tail

Dit brengt ons meteen bij het volgende. Het grootste deel van de zoekopdrachten die in Google worden ingetikt zijn long tailLong tail zoekopdrachten zijn zoekopdrachten die bestaan uit meer dan 3 woorden.. Dit wil zeggen dat ze vier of meer woorden bevatten. Dit in tegenstelling tot short tailShort tail zoektermen zijn zoekopdrachten van maximum 3 woorden.  Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld 'gezonde recepten'. zoekopdrachten die maximaal uit drie woorden bestaan.

Dat long tail zoekopdrachten frequenter voorkomen onderstreept nogmaals het belang van waardevolle contentDe content van een website is het geheel van alle informatie die op die website gedeeld wordt.. Hoe meer inhoud je je bezoekers kunt aanbieden hoe meer kans je hebt dat je ook op die lange zoekopdrachten zult gevonden worden. Extra inhoud kun je bijvoorbeeld aanbieden in de vorm van een blogDe term blog komt van het woord weblog. Kort gezegd is een blog een website of een stuk van een website waarop geregeld nieuwsartikelen worden geplaatst..

 

Het gros van de zoekopdrachten is long tail.
Focus dus niet enkel op korte zoekopdrachten.

 

On-page SEO en off-page SEO

Voor we met de concrete tips beginnen moeten we nog het onderscheid duidelijk maken tussen on-page SEOOn-page SEO zijn de zaken die je kunt optimaliseren binnen je eigen website of webshop. en off-page SEOOff-page SEO zijn de zaken die buiten je eigen site om bijdragen aan de autoriteit van je website. On-page SEO is de verzamelnaam voor alles wat je binnen je eigen website kunt optimaliseren. Alles wat je met andere woorden volledig zelf in de hand hebt. Dit gaat van het optimaliseren van je pagina's, afbeeldingen en code tot het versnellen van de laadtijdDe laadtijd van een website is heel eenvoudig de snelheid waarmee de pagina's inladen. van je pagina's.

On-page SEO is de basis van alles, het is dus aangewezen om dit eerst helemaal op orde te krijgen voor je verder gaat met off-page SEO.

Off-page SEO is alles wat van buitenaf invloed uitoefent op de reputatie en populariteit van je website. Denk maar aan social media, andere websites die naar jouw website linken, etc. We komen hier verder nog op terug, maar beginnen doen we met de basis: on-page SEO.

Stappenplan voor on-page SEO

1. Pas je paginatitels aan

Het eerste wat de algoritmes van Google te zien krijgen als ze een pagina van je website doorzoeken is de paginatitelDe pagina titel of title tag van een website is het stuk tekst dat je in de bovenste band van je browser venster ziet.. Dit is de titel die je bovenaan in het browservenster ziet staan.

Ook potentiële bezoekers zien eerst de paginatitel wanneer je website in de zoekresultaten voorkomt. In Google staat de titel bij elk zoekresultaat in het groot en blauw. De paginatitel geeft je een eerste kans om belangrijke zoekwoorden te vermelden.

Het is belangrijk om deze zoekwoorden zo veel mogelijk vooraan te zetten. Zorg wel dat het leesbaar blijft, probeer je titels niet vol te proppen met allerlei vreemde woordcombinaties. De paginatitel kun je makkelijk aanpassen in elk CMSEen CMS of voluit Content Management System is een systeem dat er voor zorgt dat een website eenvoudig beheerd kan worden. systeem, je hoeft er geen htmlHTML staat voor Hyper Text Markup Language. Het is de code die gebruikt wordt voor het maken van webpagina's. code voor te kennen. Het is dan ook belangrijk om dit bij elke pagina te doen en overal een andere titel te gebruiken. Denk per pagina goed na en kies het zoekwoord dat voor die pagina het belangrijkste is.

 

voorbeeld van paginatitel, url en meta description

 

2. Kies voor korte en duidelijke URL's

Iets wat veel mensen uit het oog verliezen is het URLEen URL of Uniform Resource Locator is eenvoudig gezegd het uniek adres van een stuk data op het internet. van een pagina. Nochtans is ook dit een belangrijke kans om zoekrobots vlotter je website te laten lezen. Een nietszeggend URL als wwwHet world wide web is de verzameling van alle websites die op dit internet te vinden zijn..kameleonplus.be/pagina1 zorgt er voor dat de algoritmes geen enkel idee hebben waarover de pagina gaat. Zorg je echter voor een duidelijk URL (bv www.kameleonplus.be/website-laten-maken) dan kan een zoekmachine meteen afleiden waarover de pagina gaat.

3. Zorg voor goede en uitnodigende meta descriptions

Per pagina kun je ook een meta descriptionDe meta description is de korte omschrijving van een webpagina. Het is het korte stukje tekst dat je ziet bij een zoekresultaat in Google. voorzien. Dit is het korte zwarte tekstje dat bij elk zoekresultaat getoond wordt, onder de paginatitel en het URL. Een goede meta description nodigt mensen uit om op effectief op jouw website te klikken als ze die tussen de zoekresultaten te zien krijgen. Probeer ook hier de belangrijkste zoekwoorden te vermelden zonder hierin te overdrijven. Ook meta descriptions kun je normaal makkelijk aanpassen in een CMS systeem. Doe dit voor elke pagina apart.

4. Geef je pagina's een duidelijke H1 titel of Header titel

De H1 titel of H1 tagDe H1 tag is de belangrijkste titel of kop op een webpagina. is de grootste en belangrijkste titel op een pagina. Tegenwoordig staat die meestal in de headerEen header is een blok bovenaan een webpagina. Meestal zijn headers mooi opgemaakt., vergezeld van een fullscreen foto of video. De combinatie van foto/video en H1 tag biedt je de kans om je bezoekers in een aantal seconden duidelijk te maken waarover de pagina gaat. Jammer genoeg is dit een kans die veel websites laten liggen. Zo zie je bijvoorbeeld vaak titels als "Welkom op onze site". Wanneer een bezoeker of zoekmachine dit leest kunnen ze niet afleiden waarover de pagina zal gaan.

Probeer ook hier om je belangrijke zoekwoorden te vermelden. Vaak is dit iets moeilijker om zelf te doen, laat dit gerust doen door je webbureau. Het belangrijkste werk dat je zelf kunt doen is per pagina nadenken en bepalen hoe je in een korte zin kunt duidelijk maken waarover de pagina gaat.

5. Besteed ook aandacht aan de tussentitels (H2, H3,...)

Naast de grote H1 titel zul je op een webpaginaEen webpagina is een document dat deel uitmaakt van een website. Het is gemaakt in html en bevat tekst, afbeeldingen, etc. waarschijnlijk ook nog een aantal tussentitels hebben. Deze duidt je in de code best aan als H2, H3, etc. Hoe hoger het cijfer hoe minder belangrijk de tussentitel. Op deze manier breng je een duidelijk structuur aan in je teksten.

Ook deze tussentitels kunnen waardevol blijken op het gebied van SEO. Probeer hier dan ook aandacht aan te besteden en belangrijke zoekwoorden in de titels te laten terug keren. Uiteraard opnieuw zonder te overdrijven, het moet immers leesbaar blijven.

6. Plaats zoekwoorden in je tekst en voornamelijk in de eerste alinea

De structuur van je tekst en je pagina's hebben we nu reeds besproken. Als je dit allemaal goed hebt gedaan sta je al een stuk verder dan de gemiddelde site. Toch kan het nog een stuk beter. Je teksten zelf zijn uiteraard ook heel belangrijk. Zoals we eerder zeiden is het belangrijk om vlot te schrijven, maar ook dan is het mogelijk om bepaalde zoekwoorden te vermelden.

Hoe vroeger ze in de tekst staan hoe meer waarde Google eraan toe kent. Probeer dan ook de belangrijkste zoekwoorden in de eerste alinea te vermelden. Eventueel kun je ze ook in het vet zetten. In het verleden hechtte Google hier waarde aan. Of het nu nog een positieve invloed heeft? Daarover zijn de meningen verdeeld. Kwaad kan het in ieder geval niet, al moet je wel opletten dat je er niet mee overdrijft.

 

zoekwoorden bepalen voor SEO strategie

 

7. Voeg een broodkruimel toe

Een andere item dat je makkelijk kunt toevoegen aan je website is een broodkruimel of breadcrumbEen breadcrumb of broodkruimel is een handige toevoeging aan je website. Het toont in één oogopslag waar je je bevindt in de structuur van de website.. Dit zal wellicht niet het allergrootste verschil maken maar het heeft toch twee voordelen. Enerzijds zorgt het voor enig gebruiksgemak voor de bezoeker. Dankzij de broodkruimel ziet men telkens de weg die afgelegd is om op de huidige pagina te komen. Dit maakt het navigeren een stuk makkelijker. Anderzijds is het ook weer een mogelijkheid om bepaalde belangrijke woorden te vermelden. En iedere kans die je daarvoor kunt aangrijpen is er weer eentje gewonnen. Breadcrumbs zorgen ook voor interne links binnen je website, wat ons meteen bij het volgende punt brengt.

8. Bouw een goede interne linkstructuur uit

Aan interne links zouden we makkelijk een volledig blogartikel kunnen weiden. Toch willen we ook in dit artikel kort de voordelen uitleggen. Het uitbouwen van een goede interne linkstructuur is immers van goudwaarde voor je SEO.

Eerst en vooral, waarom zijn deze interne links zo belangrijk? Het antwoord is eenvoudig. Interne links zorgen ervoor dat Google je website beter begrijpt. Pagina's waar veel naar gelinkt wordt krijgen een hogere waarde en worden belangrijker geacht.

Websites en webpagina's bouwen doorheen de jaren een bepaalde autoriteit op. Hoe hoger de autoriteit, hoe hoger ze scoren in Google. Wanneer andere websites naar jouw site linken wordt een stukje van die autoriteit doorgegeven. Maar ook binnen een website geven pagina's onderling autoriteit door ( link juiceLink juice is een SEO term. Het duidt aan hoeveel waarde of autoriteit een webpagina door de jaren heen heeft opgebouwd. ). Dit gebeurt via interne links.

Daarom is het ideaal als je een spinnenweb van pagina's opbouwt die allemaal met elkaar verbonden zijn. De pagina's waar het meest naartoe gelinkt worden zullen het meeste autoriteit opbouwen. Denk hier dus goed over na. Denk ook na over de tekst van de linkEen hyperlink of kortweg een link is een koppeling op een webpagina die verwijst naar een andere webpagina., de ankertekstWanneer een hyperlink bestaat uit één of meerdere woorden noemt men deze woorden de anchor tekst of ankertekst.. Door deze tekstjes te optimaliseren kunnen de algoritmes van Google je website beter begrijpen. Vermeld gerust ook weer belangrijke zoekwoorden.

Om te vermijden dat je de interne links telkens zelf moet toevoegen en bijhouden is het aangeraden om dit volledig te automatiseren. Weet je daarmee zelf geen raad dan kun je altijd bij een webbureau aankloppen.

 

Het uitbouwen van een goede interne linkstructuur is
van goudwaarde voor je SEO.

 

9. Zorg voor rijke content en optimaliseer je afbeeldingen en andere media

Probeer je website niet vol te proppen met alleen maar tekst. Dit kan al snel saai worden voor de bezoekers. Wanneer je tekst afwisselt met andere media (zoals afbeeldingen en video) zullen je pagina's niet alleen veel beter ogen maar ook als waardevoller aanzien worden door Google. Dit noemt men rijke content. Je hoeft niet te stoppen met foto's en video's, nog veel andere zaken worden als rijke content gezien. Denken we maar aan infographics, pdfPdf is de afkorting van Portable Document Format. Het is een bestandsformaat waarbij de inhoud (lettertypes, kleuren, opmaak, etc) behouden blijft ongeacht de bron van het document., audio, allerhande links, reacties op blogartikelen, etc.

Wanneer je afbeeldingen, video's, etc toevoegt, kijk dan ook om deze te optimaliseren voor SEO. Begin altijd met de bestandsnaam, iets wat veel mensen vergeten. Een bestandsnaam afbeelding1.jpg zegt bijvoorbeeld niks. Probeer altijd voor duidelijke benamingen te zorgen en waar het kan kun je ook weer belangrijke keywords integreren.

Wanneer je meerdere woorden gebruikt in een bestandsnaam kun je hier beter een gewoon streepje tussen plaatsen. Veel mensen maken gebruik van een liggend streepje, maar dit wordt door Google niet herkend als spatie. Een gewoon streepje wel, dus dit zou altijd de voorkeur moeten krijgen.

Naast de bestandsnaam is bij afbeeldingen ook de title tag en de alt tag belangrijk. Probeer deze altijd in te vullen en maak van de gelegenheid gebruik om belangrijke zoekwoorden te vermelden.

Ook video's kun je optimaliseren. Het best kun je deze plaatsen op YouTube, een nevenplatform van Google. Pagina's die YouTube video's bevatten worden door Google hoog ingeschat. Geef de video's altijd een leuke titel, omschrijving en voeg eventueel ook tags toe.

10. Schrijf nette code en verklein de laadtijd van je pagina's

Nette code zorgt ervoor dat de algoritmes van Google je pagina's sneller kunnen doorzoeken. Bovendien zullen ze je website hierdoor ook beter begrijpen. Tenzij je je website helemaal zelf maakt heb je dit waarschijnlijk zelf minder in handen. Een goed webbureau zal hier echter zeker een erezaak van maken. Vermijd in ieder geval gratis editors zoals Wix of GoudenGids. Meestal bevatten zulke websites veel vervuilde code, iets wat Google niet kan appreciëren.

Een nette code zal ook zorgen voor een betere laadtijd. Nog een belangrijk punt. Pagina's die sneller inladen zullen altijd hoger ingeschat worden dan trage pagina's. Probeer hier ook aandacht aan te besteden. Maak bestanden niet uitgebreider dan nodig, vermijd te zware afbeeldingen, etc. Trage websites zorgen alleen maar voor frustratie. Niet alleen bij je bezoeker maar ook bij Google. De laadtijd van je pagina's kun je tegenwoordig vlot online checken, bijvoorbeeld op https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/.

 

snelle pagina laadtijd is belangrijk voor SEO

 

11. Vermijd dubbele content en kapotte links

We eindigen met twee zaken die je beter kunt vermijden op je website. Het eerste is iets wat Google aan het twijfelen brengt: dubbele of duplicate content. Dit houdt in dat twee verschillende pagina's van je website praktisch volledige dezelfde inhoud bevatten. Wanneer dat gebeurt weten de algoritmes van Google niet welke van de pagina's eerst geplaatst moet worden in de zoekresultaten. Daardoor maakt het zelf een keuze en zal de andere pagina een stuk minder scoren. Let hier dus goed mee op.

Iets anders wat je beter vermijdt: kapotte of broken linksEen dode link is een link naar een pagina die niet of niet langer bestaat.. Iedereen is het al wel eens tegen gekomen, de melding "Oeps, deze pagina kan niet worden gevonden". Zowel voor bezoekers als voor Google is dit frustrerend. Kijk dit dus zeker eens na en probeer alle links die niet meer werken te herstellen.

Stappenplan voor off-page SEO

1. Verzamel backlinks om de autoriteit van je website te verhogen

BacklinksBacklinks zijn hyperlinks op andere websites die naar jouw website verwijzen. zijn voor Google een goede waardemeter om de autoriteit van een website te bepalen. Hoe meer backlinks er naar je website verwijzen hoe beter. Idealiter komen die backlinks van websites met een hoge autoriteit én hebben die websites ook iets te maken met het onderwerp van je website. In ons geval is het minder interessant dat een schoenenwinkel naar onze website linkt dan dat een groot en gekend webbureau dit zou doen.

Backlinks kun je op alle manieren proberen te verzamelen. Het begint echter allemaal met waardevolle inhoud. Wanneer je bijvoorbeeld een topartikel schrijft in je blog dan kunnen andere website hier naar linken. Je kunt ook zelf vragen om een link naar je website te plaatsen. Sommige websites bieden aan om backlinks te kopen maar dit is geen goed idee. De kwaliteit van deze links is slecht, waardoor het meer kwaad doet dan goed.

 

link building strategie is belangrijk voor SEO

 

2. Vergeet social media niet

Vroeger waren vooral de backlinks belangrijk voor de autoriteit van een webpagina. Sinds de opkomt van de social media zijn er echter nog andere manieren om meer autoriteit op te bouwen. Ook hier begint het met het creëren van waardevolle content. Wanneer je content aanslaat kunnen bepaalde pagina's gedeeld worden op social media, krijg je likes of reactie, etc. Al deze zaken tonen Google dat je website in de smaak valt bij bezoekers. Het logische gevolg is dat ze je website hoger zullen ranken. Integreer dus zeker share buttonsShare buttons zijn speciale knoppen die men op een website plaatst om bepaalde pagina's of stukken van pagina's te laten delen op social media. op de pagina's waarvan je hoopt dat ze gedeeld zullen worden. Zo geef je je bezoeker een duwtje in de rug.

3. Probeer "User generated content" te integreren in je site

Google houdt niet van websites die nooit veranderen. Deze worden als minder interessant gezien en dat laat zich voelen in de zoekresultaten. Door zelf regelmatig content toe te voegen kun je dit probleem al grotendeels verhelpen, maar er is ook nog een ander methode: user generated content.

Het woord zegt het al zelf, het gaat om content die door bezoekers op je website wordt geplaatst. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een reactie op een blogartikel. Google kan zelf het onderscheid maken tussen eigen content en content van bezoekers. Wanneer een bezoeker iets plaatst merkt Google dat de website leeft. Bovendien reageren mensen vaak in eenvoudige taal en zeggen ze of vragen ze vaak de dingen die in je doelgroep leven. Op die manier is hun content ook weer goed voor de long tail zoekwoorden waar we eerder over spraken.

Succes

Zo zie je maar, het hoeft geen fortuinen te kosten om een website beter te laten scoren in Google. Al wat nodig is is een beetje moeite en opvolging. Maar als je het ons vraagt is het dat zeker waard. Wanneer je betere posities haalt in de zoekresultaten zullen de bezoekers immers snel volgen. Het feit dat je nog steeds aan het lezen bent toont dat je moeite wil doen. Hopelijk hebben we je voldoende energie gegeven om verder aan de slag te gaan. Succes!

Vind je dit allemaal wat veel en zie je er zelf geen beginnen aan? Laat het ons gerust weten, we helpen je met plezier verder. Heb je momenteel nog geen website en wil je een website laten maken? Geef ons dan zeker een seintje!

 

Wanneer je betere posities haalt in de zoekresultaten zullen de bezoekers snel volgen.

 

MEER TIPS?

Gerelateerde blogartikelen

Hoe ziet de ideale homepagina er uit?

13 mei 2019

Hoe ziet de ideale homepagina er uit?

Een nieuwe website, waar moet je aan denken?

10 april 2019

Een nieuwe website, waar moet je aan denken?

Waarom HTTPS tegenwoordig een must is

23 augustus 2017

Waarom HTTPS tegenwoordig een must is

MEER ARTIKELEN

E-BOOKS

Download onze gratis e-books

Je wil starten met een website of webshopEen webshop of webwinkel is een website die de mogelijkheid geeft om producten online aan te kopen. maar je vindt zodanig veel informatie dat je er niet meer aan uit geraakt? Wel, dan zijn onze e-books een perfect hulpmiddel. Aan de hand van eenvoudige en concrete tips hopen we je de energie te geven om verder aan de slag te gaan. Een goede voorbereiding is alles!

 
 

 

Download ons gratis e-book en meld je aan voor onze nieuwsbrief

beveiligde gegevens  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment uitschrijven - privacy policy

Download ons gratis e-book en meld je aan voor onze nieuwsbrief

beveiligde gegevens  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment uitschrijven - privacy policy
Vragen?
Contacteer ons
Hulp nodig of wil je een nieuwe website? Neem hier contact met ons op!