e-commerce online betalen
 

E-commerceE-commerce is het totaalpakket van handelingen die te maken hebben met het doen van zaken op het internet. is de laatste jaren aan een steile opmars bezig. Steeds meer mensen zien de voordelen van verkopen via het internetHet internet is een wereldwijd netwerk van ontelbaar veel computers die met elkaar in verbinding staan. en denken na over het starten van een webshopEen webshop of webwinkel is een website die de mogelijkheid geeft om producten online aan te kopen.. Door de vele informatie op het internet en een gebrek aan echt duidelijke overzichten raakt men al snel de pedalen kwijt.

In dit artikel willen we heel gedetailleerd ingaan op de betaalmodule. Hoe werkt het, wat zijn de mogelijkheden en hoe maak je een keuze tussen de vele verschillende aanbieders?

 

Waarom is de betaalmodule zo belangrijk?

Draai of keer het zoals je wil, een webshop heeft als doel om verkopen te generen. Een heel belangrijk punt van zo'n verkoop is de betaling. Het lijkt belachelijk, maar wat ben je met de verkoop van een product als er geen geld in het laatje komt? In een fysieke winkel ontvangen jij of je medewerkers persoonlijk het geld van de klant. Online is dit echter niet zo eenvoudig, een goede betaalmodule zorgt er voor dat een transactie automatisch en veilig gebeurt.

Hoe verloopt het betaalproces?

Het betaalproces op zich is best simpel. Een bezoeker bestelt een product in je webshop. Wanneer hij er voor kiest om af te rekenen kan hij kiezen welk betaalmiddel hij wil gebruiken. De webshop, die uiteraard is uitgerust met een degelijke betaalmodule, stuurt de transactie door naar een beveiligde betaalomgeving. Hier wordt gecontroleerd of het tegoed op de rekening of de kredietkaart van de klant voldoende is om de aankoop af te ronden. Wanneer dit in orde is wordt de transactie goedgekeurd. De bestelling komt nu binnen bij de eigenaar van de webshop en er kan over gegaan worden tot verzending.

 

online betalen proces

 

Wat is er nodig om online transacties te kunnen accepteren?

Dit simpele proces verloopt natuurlijk niet zomaar. Vooral het accepteren van de transactie is iets complexer dan we hierboven lieten uitschijnen. Om het plaatje volledig te begrijpen vinden we het echter wel belangrijk om er iets gedetailleerder op in te gaan. Laat je niet ontmoedigen door de moeilijke termen, als je alles leest wijst het al snel zichzelf uit.

Acquiring bank

De acquiring bank is een financiële instelling waar je als eigenaar van een webshop rechtstreeks of onrechtstreeks een overeenkomst mee sluit. Het is de acquiring bank die controleert of de consument voldoende tegoed heeft op zijn rekening en er voor zorgt dat je als winkelier je geld krijgt. De bank heeft immers licenties van betaalmiddelen zoals onder andere Visa en Mastercard en kan hun transacties accepteren.

Issuing bank

De issuing bank is eigenlijk niks meer dan de financiële instelling waar de koper zijn rekening of kredietkaart heeft. De issuing bank geeft de acquiring bank toezicht tot de nodige gegevens om te kunnen bepalen of de transactie geaccepteerd wordt of niet.

PSP (Payment Service Provider)

De PSP of Payment Service Provider is een soort van overkoepelend systeem dat webshops toelaat om alle mogelijke betaalmiddelen via één kanaal aan bezoekers aan te bieden. Een PSP zorgt er voor dat de afhandeling van de betaling volledig automatisch verloopt. Vergelijk het met een betaalterminal in een fysieke winkel. Via een PSP sluit je meestal ook automatisch een overeenkomst met de aqcuiring bank waar zij mee samen werken, zodanig dat je hier niet zelf voor hoeft te kijken.

Als webshop eigenaar is een PSP dan ook het eerste waar je naar op zoek moet gaan wanneer je je betaalmodule wil uitbouwen. Bekende voorbeelden van PSP's zijn Mollie, Ingenico, etc. De belangrijkste bespreken we later meer in detail. Eerst is het immers belangrijk wat uitleg te geven over de mogelijkheden die de PSP's aanbieden en de kosten die hiermee gepaard gaan.

 

Als webshop eigenaar is een PSP het eerste waar je naar op zoek moet gaan wanneer je je betaalmodule wil uitbouwen.

 

De verschillende kosten bij Payment Service Providers

Een heel belangrijk punt bij het kiezen van een PSP is uiteraard het kostenplaatje. Om dit goed te kunnen berekenen is het belangrijk om de mogelijke kosten te kennen.

Opstartkost

Een opstartkost, het woord zegt het al zelf, is een eenmalige kost die wordt doorgerekend bij het opstarten van de samenwerking. Niet alle providers rekenen een opstartkost aan. Sommige rekenen het gewoon door in de prijs van het abonnement.

Abonnementskost

Een abonnement is de eenvoudigste manier van vergoeding. Via een vast maandelijks bedrag wordt de betaalprovider betaald voor de bewezen diensten. Meestal wordt dit echt maar interessant als er voldoende transacties gedaan worden. Bij een kleinere webshop is dit niet altijd het geval, waardoor een kost per aankoop vaak interessanter wordt.

Kost per aankoop

Naast de abonnementskost bieden veel providers ook de mogelijkheid aan om te betalen per aankoop. Dit kan op twee manieren: ofwel wordt er een vast bedrag aangerekend per transactie, ofwel trekt men telkens een percentage af van het aankoopbedrag. Afhankelijk van provider tot provider bestaan er ook andere mogelijkheden, waarbij bijvoorbeeld de eerste x aantal transacties per maand gratis zijn, maar alles die erna komt duurder is.

 

kosten berekenen van de payment service provider

 

Waarin kunnen PSP's onderling verschillen?

De tarieven en aangeboden betaalmiddelen zijn heel belangrijke zaken om over na te denken, maar daarnaast zijn er nog een heleboel andere zaken waar PSP's onderling in kunnen verschillen. Zonder ons te willen verliezen in té veel onbelangrijke details zetten we even de interessantste op een rijtje:

Collecterend of distribuerend

Betaalproviders kunnen collecterend of distribuerend zijn. Het verschil is heel simpel. Collecterende providers incasseren het geld van de consument zelf en storten het vervolgens op jouw rekening. Distribuerende providers ontvangen het geld niet zelf, dit gebeurt via een bank of financiële instelling waarmee je zelf een apart contract moet afsluiten. De bank en de PSP staan dan allebei in voor een stuk van het betaalproces.

Uitbetaaltermijn

Wanneer een betaalprovider je uitbetaalt kan variëren qua termijn (dagelijks, wekelijk, maandelijks,...). Tegenwoordig bieden veel PSP's de mogelijkheid om de frequentie van uitbetaling zelf te kiezen en in te stellen. Informeer je echter heel goed op voorhand zodat je weet wat de mogelijkheden zijn.

Extra modules en plugins

Naast de standaard mogelijkheden bieden veel betaalproviders ook extra modules en plugins aan. Dit kunnen zaken zijn die de implementatie in de webshop makkelijker maken, maar even goed ook om koppelingen met MagentoMagento is open-source software die je helpt om je webshop te maken en te onderhouden. of WordPress mogelijk te maken. Al deze zaken oplijsten zou ons te ver leiden, maar wanneer je een aantal interessante PSP's over hebt kun je bij hen makkelijk de nodige info bekomen. Meestal is dit echter al redelijk technisch en laat je dit beter over aan je webbureau.

 

Het is heel belangrijk om alle opties te overwegen en de beschikbare gegevens met elkaar te vergelijken.

 

Overzicht van de verschillende Payment Service Providers

E-commerce is een booming business. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat iedereen zijn graantje wil mee pikken. Allerhande bedrijven, waaronder ook betaalproviders, schieten als paddestoelen uit de grond. Daarom is het heel belangrijk om goed alle opties te overwegen en alle beschikbare gegevens met elkaar te vergelijken. Met onderstaand overzicht proberen we je op weg te zetten. Laat ons beginnen met de verschillende betaalproviders voor te stellen. We beperken ons tot de providers die het meest gebruikt worden in België.

 

logo Mollie

Website www.mollie.com
Land van oorsprong: Nederland
  • Wordt door onze klanten het meest gekozen.
  • PSP die al heel lang mee draait, gekend is voor hun innovatieve aanpak en niet alleen focust op grote webshops. Door hun tarieven kunnen ze ook interessant zijn voor kleinere shops.
  • Collecterende PSP
  • Uitbetaaltermijn zelf te kiezen (veel opties), storten op rekening gaat vlot, er worden geen extra kosten gerekend wanneer je bijvoorbeeld kiest om dagelijks te laten uitbetalen.
  • Aantrekkelijke tarieven. Geen abonnementskosten, maar vast tarief per transactie.
  • Mogelijkheid om de klanten van je webshop met een abonnement te laten betalen (zie bv Hello Fresh) via een recurring betaling. Via de nieuwe dienst e-curring kun je dit tegenwoordig vlotter integreren in je webshop.

 

logo Ingenico

Website www.ingenico.be
Land van oorsprong: Frankrijk
  • Bieden klant de keuze tussen collecterend of distribuerend via verschillende contracten.
  • Kochten een aantal jaren geleden het Belgische Ogone.
  • Eén van de marktleiders in Europa
  • Wekelijkse uitbetaling wanneer je voor een collecterend contract kiest.
  • Bieden verschillende mogelijke abonnenten aan. Bijkomend betaal je ook nog eens een kost per transactie. Ingenico is zeker niet de goedkoopste onder de PSP's.

 

logo TargetPay

Website www.targetpay.com
Land van oorsprong: Nederland
  • Collecterende PSP
  • Gemiddelde tarieven: niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste. Geen abonnementskosten, maar vast tarief per transactie. Tarieven zijn te bespreken vanaf een bepaald aantal transacties.
  • Zetten heel hard in op mobiele betaling en blinken daar in uit.
  • Moment van uitbetalen hangt af van hoe je klanten betalen (mobiel, etc).

 

logo Pay.nl

Website www.pay.nl
Land van oorsprong: Nederland
  • Collecterende PSP
  • Bieden veel betaalmethodes aan
  • Kosten: bieden 4 verschillende paketten aan. Voor 1 pakket betaal je geen abonnementskost maar een hogere kost per transactie. Voor de andere pakketten betaal je een steeds hogere abonnementskost maar krijg je ook meer in return.
  • Uitbetaaltermijn zelf te kiezen (veel opties), storten op rekening gaat vlot. In sommige gevallen betaal je wel meer wanneer je frequenter uitbetaald wil worden, dus informeer je grondig.

 

logo Buckaroo

Website www.buckaroo.nl
Land van oorsprong: Nederland
  • Collecterende PSP
  • Eén van de PSP's die het meeste betaalmethoden aanbieden
  • Bieden niet alleen Payment Services aan maar ook nog andere diensten (oa een aanmaningsdienst en facturatie-dienst).
  • Werden al een aantal keer verkozen tot beste Payment Service Provider in Nederland, waar de concurrentie nochtans niet min is.
  • Ze werken met een eenmalige aansluitingskost . Verder betaal je een lage abonnementskost (per jaar) en een vaste kost per transactie. Alles samen betaal je zeker een faire prijs.
  • Wekelijkse uitbetaling, wanneer je frequenter wil uitbetaald worden betaal je extra.

 

logo Sisow

Website www.sisow.nl
Land van oorsprong: Nederland
  • Collecterende PSP
  • Uitbetaaltermijn zelf te kiezen (veel opties), storten op rekening gaat vlot
  • Aantrekkelijke tarieven. Geen abonnementskosten, maar vast tarief per transactie
  • Klant wordt bij het betalen meteen doorgestuurd naar het betaalscherm van de gekozen bank, wat heel betrouwbaar over komt.

 

logo MultiSafePay

Website www.multisafepay.com
Land van oorsprong: Nederland
  • Collecterende PSP
  • Eén van de PSP's die het meeste betaalmethoden aanbieden
  • Uitbetaaltermijn zelf te kiezen (veel opties). Bieden de extra optie om on-demand uit te betalen. Al het geld dat op hun rekening verzameld is wordt dan in één keer uitbetaald. Je betaalt een kleine transactiekost per uitbetaling, dus hoe vaker je laat uitbetalen hoe meer het je kost.
  • Een extra optie die MultiSafePay aanbiedt is de fast checkout. Een extra snelle checkout zorgt ervoor dat de klant veel vlotter kan betalen.

 

verschil tussen betaalmiddel en betaalprovider

 

Verschil tussen een betaalprovider en een betaalmiddel

Je weet nu wat een betaalprovider is en welke er allemaal bestaan. Een ander belangrijk begrip dat we willen uitleggen is 'betaalmiddel' of 'betaalmethode'. We merken immers dat veel mensen betaalproviders en betaalmiddelen niet uit elkaar kunnen houden en de termen door elkaar gebruiken. Waardoor het niet altijd even duidelijk is welke juist bedoeld wordt.

Waar een betaalprovider het overkoepelend systeem is die het ganse betaalproces automatiseert, is een betaalmiddel één manier om een betaling uit te voeren.

Overzicht van de mogelijke betaalmiddelen

Ook qua betaalmiddelen zijn er enorm veel verschillende keuzes. Hierbij proberen we de interessantste voor een Belgische webshop mee te geven:

Bancontact

Bancontact laat (Belgische) consumenten toe om via de Bancontact App te betalen met hun eigen bankkaart. In België is dit het meest gebruikte online betaalmiddel. Vroeger was Bancontact bekend als Mister Cash. Sinds kort werkt Bancontact samen met Payconiq en hebben ze samen een betaal-app op de markt gebracht, voorlopig enkel voor betalingen in fysieke winkels.

Creditcard

Visa en Mastercard zijn 's werelds bekendste en meeste gebruikte kredietkaarten. Met deze kaarten bied je mensen van over de hele wereld de kans om op je webshop betalen.

Achteraf betalen

De naam zegt het al zelf, dit zijn methodes die het mogelijk maken voor consumenten om achteraf te betalen. Veel webshops passen dit toe omdat consumenten dit veiliger en makkelijker vinden. De drempel wordt zo verlaagd. Mensen die anders niet zouden verkopen doen dat met 'achteraf betalen' vaak wel, wat de conversieConversie is het moment waarop een bezoeker van je website de actie doet die jij op voorhand wou. van de webshop verbetert. Bekende voorbeelden hiervan zijn AfterPay, Klarna en Focum.

iDeal

iDealiDeal is een online betalingssysteem, waarmee je veilig kunt betalen via je je eigen bank. Het wordt vooral gebruikt in webshops. is eigenlijk meer dan een betaalmiddel. Het is een systeem dat er voor zorgt dat je kunt betalen via de vertrouwde betaalomgeving van je eigen bank. Doordat iDeal er tussen zit wordt de klant nog extra beschermd. iDeal wordt vooral gebruikt in Nederland en is daar nummer één. Wil je als Belg ook in Nederland verkopen, dan is iDeal zowat een must.

PayPal

Via een speciale PayPalPayPal is een soort van digitale portefeuille waarin je je online betaalmethodes verzamelt. rekening kunnen consumenten afrekenen door gewoon een emailadres en een wachtwoord in te geven. Ze betalen als het ware via een virtuele portefeuille en hoeven zo niet op verschillende webshops hun betaalgegevens achter te laten. Het is een betaalmethode die in heel veel landen beschikbaar is. Andere voorbeelden van 'walletbetalingen' zijn AmazonPay, AliPay en WeChat Pay.

Overschrijving

Een methode die iedereen kent is betalen via overschrijving. Met alle moderne systemen is dit een beetje minder hip geworden maar er zijn nog steeds veel mensen die er gebruik van maken.

Direct banking

Veel banken bieden de mogelijkheid om de betaling af te ronden via hun online banking app. Dit noemen ze direct banking. De betaalmodule van de webshop stuurt de consument door naar de app van de bank. Wanneer de betaling gelukt is wordt hij terug naar de webshop gestuurd. Voorbeelden hiervan zijn KBC/CBC, ING Homepay en Belfius.

Maestro / V Pay

Maestro en V Pay zijn debetkaartdiensten van respectievelijk Mastercard en Visa. Ze laten consumenten toe om met hun eigen bankkaart een betaling uit te voeren. Onder andere in België wordt hier veel gebruik van gemaakt.

SEPA-Incasso

Bij Incasso worden bedragen automatisch van de rekening van de klant overgeschreven. Meestal wordt dit gebruikt wanneer bepaalde producten of diensten die vaak worden afgenomen of bij abonnementen. Het kan ook echter eenmalig gebruikt worden.

Sofort

SofortBanking laat toe om vanuit verschillende landen te betalen via de eigen vertrouwde bankomgeving. Dit kan interessant zijn als je veel verkoopt aan mensen in het buitenland. Sofort is vooral populair in Duitsland, maar wordt ook steeds vaker in België aangeboden en gebruikt.

Gespreid betalen

Via 'gespreid betalen' geef je je klanten de kans om producten of diensten in verschillende keren te betalen. Dit kan handig zijn bij grotere bedragen. Voorbeelden hiervan In3 en SprayPay.

Telefonische betalingen

Telefonisch betalen is een methode die steeds vaker gebruikt wordt. Het is een heel makkelijke en snelle manier van betalen. Telefonisch betalen kan bijvoorbeeld door een bepaald nummer te bellen of een SMS te sturen.

Giftcards en prepaid kaarten

Voor veel webshops is het interessant om cadeaukaarten, vouchers en prepaid kaarten als betaalmiddel te kunnen accepteren. Via kaartcodes kunnen bepaalde producten of diensten worden betaald. Een bekend voorbeeld hiervan is PaySafeCard.

 

logo's van verschillende betaalmethoden

 

Hoe kies ik een Payment Service Provider?

Zo, we hebben een heleboel informatie zien passeren. Het allerbelangrijkste is de keuze van je Payment Service Provider. Wat heb je nu precies nodig en welke vragen stel je jezelf best om tot een goede keuze te komen? Misschien heb je nu al beter een idee wat je nodig hebt, maar misschien ook niet.

Kies je voor een collecterende provider die alles aanbiedt wat je nodig hebt, dan hoef je niet verder te zoeken. Sluit een overeenkomst met de provider en het ganse betaalproces zal door hen geregeld worden.

Soms gebeurt het ook dat webshops meerdere providers nodig hebben. De ene biedt bijvoorbeeld betaalmiddelen die de andere niet heeft, maar die andere biedt dan weer voordelen die de eerste niet heeft. Dan kan het gebeuren dat je met beide in zee gaat.

Wanneer je kiest voor een distribuerende provider dan moet je ook een overeenkomst sluiten met een acquiring bank. Hiervoor kun je normaal contact opnemen met de provider, die kunnen je een overzicht bezorgen van alle mogelijkheden.

STAP 1: Doelgroep bepalen

Als het goed zit zul je eerder al hebben nagedacht over de doelgroep van je webshop. Zorg ervoor dat je exact weet aan welke mensen je je producten wil verkopen. Eens je daar een duidelijk zicht op hebt wordt het een stuk makkelijker om verder keuzes te maken.

STAP 2: Filter op de belangrijkste zaken (tarieven, betaalmiddelen, implementatie,...)

Welke betalingsmogelijkheden willen je potentiële klanten?

Wanneer je je doelgroep in je hoofd hebt kan het interessant zijn om je eens in hun schoenen te verplaatsen. Probeer je in te beelden welke betaalmiddelen voor hen interessant kunnen zijn.

Wil je ook verkopen in Nederland dan kun je bijvoorbeeld overwegen om iDeal aan te bieden. Denk je dat je potentiële klanten het zouden appreciëren moesten ze de mogelijkheid hebben om achteraf te betalen, geef hen dan zeker die kans. Wil je ook internationaal scoren, dan zul je goed in kaart moeten brengen welke betaalmiddelen in andere landen het populairst zijn. Hier is zeker voldoende leesmateriaal over te vinden.

Houd in ieder geval altijd rekening met de kosten en analyseer de resultaten eens je websiteEen website is een verzameling van webpagina's die allemaal onderling met elkaar verbonden zijn online staat. Zo kun je makkelijk bijsturen waar nodig. De juiste betaalmix vinden kan de conversie van je webshop gevoelig verhogen. Doe eventueel een klein marktonderzoek op voorhand.

Aantal transacties en transactievolume

Denk op voorhand heel goed na over de hoeveelheid bestellingen die je verwacht. Het is een heel ander verhaal als je gewoon een online verlengstuk van je fysieke winkel wil dan dat je een webshop start waarop je duizenden bezoekers per dag wil lokken. Bij het eerste zullen de verwachtingen waarschijnlijk een stuk lager liggen en dat heeft vooral zijn invloed op de tarieven.

Een webshop met duizenden bestellingen per dag zal misschien beter af zijn met een abonnement. Een kleine webshop met één bestelling per dag zal waarschijnlijk liever betalen per aankoop.

Verder kun je ook een inschatting maken van het aantal producten dat consumenten gemiddeld bij je zouden kunnen kopen. Zijn het dure of goedkope producten? Hoeveel denk je dat een consument gemiddeld bij je zal spenderen per aankoop? Het is niet evident om dit allemaal exact te bepalen, maar het feit dat je er goed over nadenkt zal je al heel veel bijbrengen.

Wat zijn de mogelijkheden qua implementatie?

Bekijk goed op welke platform je webshop zal draaien (bv Magento). Voorziet de PSP hiervoor een koppeling of plug-in? Vraag dit zeker na bij je webshopbouwer. Een kant-en-klare koppeling zal je immers heel wat geld uitsparen.

Tarieven vergelijken

Het komt er op neer om goed in te schatten hoeveel transacties je verwacht en te bekijken wat er voor jouw webshop het voordeligst uit komt. Bij dure producten kan een vaste vergoeding per transactie voordeliger zijn dan een percentage, in een webshop met duizenden transacties per maand kan een abonnement het goedkoopste zijn, etc.

STAP 3: Vergelijk de overgebleven PSP's en maak een keuze op basis van de details

Bekijk goed wat je nodig hebt van extra functies. Eventueel kan het handig zijn om eerst te filteren op basis van betaalmiddelen en tarieven. Voor de meeste webshops zijn dit immers de belangrijkste aandachtspunten. Wanneer je nog een aantal interessante opties over hebt kun je in detail bekijken welke verschillen er verder zijn. Om op basis daarvan een definitieve keuze te maken. Een aantal voorbeelden hebben we eerder al besproken: one page checkout, fast checkout, etc. Wanneer je alle mogelijkheden bekijkt zullen er altijd dingen in het oog springen.

Veel succes!

Zo, we hopen dat we je een duidelijk overzicht hebben gegeven. Het feit dat je tot hier bent geraakt toont aan dat je het serieus meent met je webshop en goed nadenkt over de structuur en invulling.

Vind je dit allemaal wat veel en zie je er zelf geen beginnen aan? Laat het ons gerust weten, we helpen je met plezier verder. Heb je momenteel nog geen webshop en wil je een webshop laten maken? Geef ons dan zeker een seintje!

 

Aarzel niet om onze hulp te vragen bij het bouwen van je webshop.

 

MEER TIPS?

Gerelateerde blogartikelen

E-commerce zit in de lift, m-commerce is dé toekomst

5 november 2014

E-commerce zit in de lift, m-commerce is dé toekomst

MEER ARTIKELEN

E-BOOKS

Download onze gratis e-books

Je wil starten met een website of webshop maar je vindt zodanig veel informatie dat je er niet meer aan uit geraakt? Wel, dan zijn onze e-books een perfect hulpmiddel. Aan de hand van eenvoudige en concrete tips hopen we je de energie te geven om verder aan de slag te gaan. Een goede voorbereiding is alles!

 
 

 

Download ons gratis e-book en meld je aan voor onze nieuwsbrief

beveiligde gegevens  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment uitschrijven - privacy policy

Download ons gratis e-book en meld je aan voor onze nieuwsbrief

beveiligde gegevens  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment uitschrijven - privacy policy
Vragen?
Contacteer ons
Hulp nodig of wil je een nieuwe website? Neem hier contact met ons op!