pagina structuur
 

De structuur van een websiteEen website is een verzameling van webpagina's die allemaal onderling met elkaar verbonden zijn bepalen is niet eenvoudig. Maar ook wanneer je die op punt hebt gezet is het denkwerk nog niet afgelopen. Hoe bouw je je webpaginaEen webpagina is een document dat deel uitmaakt van een website. Het is gemaakt in html en bevat tekst, afbeeldingen, etc.'s zelf op? Dat is het volgende vraagstuk.

Er zijn verschillende soorten webpagina's. Je hebt een homepaginaDe homepagina of homepage is meestal het centrale punt van een website. Van hieruit kunnen bezoekers in alle gewenste richtingen gestuurd worden., landingspaginaEen landingspagina is een pagina binnen je website waar je bezoekers van op een andere plaats doet terecht komen.'s, verkooppaginaEen salespagina is een webpagina waarop je maar 1 doel hebt, namelijk je product of dienst te verkopen.'s,... Elk van deze pagina's heeft een verschillend doel en vraagt dus ook een andere aanpak. In dit artikel gaan het we het enkel over de homepagina hebben. Wat is het doel van de homepagina? Hoe bouw je deze op? Welke zaken zijn belangrijk? En wat doen veel websites fout?

 

Wat is een homepagina en waarom is die belangrijk?

De homepagina is het centrale punt van een website. Vanop alle pagina's kun je er naar terug keren. En het omgekeerde geldt ook, vanop de homepagina kun je alle gewenste richtingen uit. Na het intikken van de domeinnaamEen domeinnaam is een unieke naam van een website, bijvoorbeeld kameleonplus.be. in de adresbalkDe adresbalk is het gekende tekstveld bovenaan het venster van je browser. In de adresbalk worden domeinnamen of URL's ingetikt. komt men op de homepagina van een website terecht.

Waarom is deze pagina nu zo belangrijk? Heel simpel, veel mensen krijgen eerst de homepagina te zien wanneer ze naar je website surfen. Het is dus een eerste mogelijkheid om een goede indruk te maken. Je wil ervoor zorgen dat de mensen geïnteresseerd blijven en verder door klikken naar andere pagina's.

Vergis je niet. De homepagina is niet altijd de eerste pagina die een bezoeker te zien krijgt. Hou hier dus ook rekening mee. Ga er niet zomaar vanuit dat iedereen die je website bezoekers de pagina gezien heeft. Wanneer mensen via zoekmachines, advertenties, etc op je website terecht komen kan het perfect zijn dat ze via een andere pagina je website instappen.

Tegenwoordig wordt de homepagina vooral gezien als een soort van houvast. Een pagina waar bezoekers op elk moment naar kunnen terug keren. Om van daaruit de website verder te ontdekken.

Welke zaken zet je best op je homepagina?

Om een homepagina correct op te bouwen zijn er aantal cruciale bouwstenen. Deze hebben we hieronder voor je opgelijst:

Logo en duidelijk menu

Het lijkt logisch maar toch willen we het vermelden: op elke pagina (en dus ook op de homepagina) zet je bovenaan je logo én een duidelijk menuHet navigatiemenu van je website is een stuk dat op zowat elke pagina terug keert. Meestal staat dit bovenaan en zorgt het dat bezoekers vlot doorheen je website kunnen navigeren.. Je logo omwille van de herkenbaarheid van de website. Het menu om je bezoekers op een eenvoudige manier de website te laten verkennen.

Pagina titel en subtitel

Bezoekers willen graag snel duidelijkheid. Binnen een aantal seconden willen ze weten wat je te bieden hebt. Voorzie daarom best een korte maar duidelijke titel die zegt wat je doet. Eventueel kun je dit aanvullen met een subtitel waarin je er iets dieper op in gaat. Probeer te veel technische termen te vermijden, zorg dat het voor iedereen verstaanbaar is.

 

Bezoekers willen graag snel duidelijkheid. Binnen een aantal seconden willen ze weten wat je te bieden hebt.

 

Visual

Koppel de paginatitelDe pagina titel of title tag van een website is het stuk tekst dat je in de bovenste band van je browser venster ziet. aan een leuke en duidelijke visual. Dit kan in de vorm van een foto of eventueel zelfs een video. De visual en de titel zijn het eerste wat de bezoeker zal te zien krijgen. In één oogopslag moet duidelijk zijn wat jou bedrijf doet en hoe jij de bezoeker kunt helpen.

Toon wat je doet of aanbiedt

In de titel en subtitel heb je al kort duidelijk gemaakt welk product of dienst je aanbiedt. Als je verschillende diensten hebt, zoals wij, is het echter aangewezen daaronder nog eens deze diensten te bespreken. Eventueel kun je dit aanvullen met een aantal kenmerken. Wat typeert jouw product of dienst?

Voordelen / Troeven

Eventueel kun je op de homepagina ook al een aantal troeven of voordelen van jouw product of dienst vermelden. Wij raden dit enkel aan wanneer je slechts één product of dienst aanbiedt. Heb je meerdere diensten dan kun je beter aparte pagina's maken per dienst en daar de voordelen uitgebreid aan bod laten komen.

Testimonials

Iets wat het altijd goed doet zijn testimonialsEen testimonial is een positieve getuigenis van een klant. In de meeste gevallen gaat dit om een korte tekst waarin de klant zijn positieve ervaringen deelt. of getuigenissen van klanten. Je kunt zelf aangeven waarom iemand met jou in zee zou moeten gaan, maar als iemand anders het zegt komt het nog veel betrouwbaarder over. Dit kan een extra zetje geven aan de bezoeker, misschien geraakt hij door het lezen van de testimonials wel volledig overtuigd van je bedrijf?

Call-to-action(s)

Bezoekers houden van duidelijkheid. Geef met de juiste call-to-actionEen Call-to-action (vaak afgekort tot CTA) is een marketing begrip. Een CTA wordt gebruikt om bezoekers of potentiële klanten te overhalen om een bepaalde actie uit te voeren.(s) dus aan wat je nu van hen verwacht. Waar wil je hen nu naartoe sturen. Op andere pagina's (bv verkooppagina's) raden we aan om het bij één call-to-action te houden. Op de homepagina ligt dit een beetje anders, hier kun je gerust meerdere mogelijke richtingen voorzien. Overdrijf er wel niet mee. Hoe meer opties, hoe meer je je bezoeker doet twijfelen.

Laatste blogartikelen

Wanneer je een blogDe term blog komt van het woord weblog. Kort gezegd is een blog een website of een stuk van een website waarop geregeld nieuwsartikelen worden geplaatst. bijhoudt op je website kan het heel interessant zijn om dit duidelijk aan te geven op je homepagina. Zorg ervoor dat je bezoekers kunnen doorklikken naar een aantal artikelen (bv de meest recente). Zo besteden ze meer tijd op je website (dwell timeDe dwell time is de tijd dat bezoekers spenderen op je website.). Hoe langer je je bezoekers aan boord hoe hoger zoekmachines als Google je website inschatten.

Contactgegevens / openingsuren

Vaak zijn bezoekers gewoon op zoek naar je contactgegevens of openingsuren. Zorg er voor dat deze heel vlot te vinden zijn. Het kan immers heel frustrerend zijn dat deze belangrijke gegevens moeilijk terug te vinden zijn. Het beste zet je dan ook heel duidelijk op elke pagina, en zeker op de homepagina.

 

homepagina fouten

 

Veel gemaakte fouten

Meteen té veel willen tonen

Vaak willen bedrijven te veel info delen in het eerste beeld. Het resultaat is dat de bezoeker meteen een overvloed aan informatie moet verwerken. Zo raken ze verward en heb je een grote kans dat ze afhaken.

Probeer eerst heel kort duidelijk te maken wat je doet. Met een passend beeld maak je de mensen warm om verder te lezen. Daarna kun je al de info delen die je wenst. Maar let ook dan op dat je niet overdrijft. Je hoeft niet alles op de homepagina te bespreken. Te lange stukken tekst schrikt mensen al snel af.

Slideshow gebruiken

Dit puntje hangt samen met het vorige. Om zo veel mogelijk zaken met de bezoekers te delen wil men vaak met verschillende afbeeldingen werken in de headerEen header is een blok bovenaan een webpagina. Meestal zijn headers mooi opgemaakt.. Dit doet men in de vorm van een slideshow. Wij proberen dit zo veel mogelijk af te raden en enkel te gebruiken indien het niet anders kan.

Vaak is een slideshow een oorzaak van irritatie bij de bezoeker. De foto's en tekstjes verspringen te snel, waardoor de bezoeker niet alles kan lezen. Of er is niet echt een verband tussen de verschillende slides, waardoor de bezoeker verward is. Ook voor de algoritmes kan het onduidelijk zijn welke boodschap je nu precies wil vertellen. Voldoende redenen dus om hier mee uit te kijken.

Contactgegevens zitten verstopt

Wanneer mensen een website bezoeken zijn ze vaak op zoek naar de contactgegevens van het bedrijf in kwestie. Toch zijn er een heleboel websites waar je pas na een minutenlange zoektocht de nodige gegevens terug vindt. Pas hier dus heel goed mee op. Zorg er voor dat je gegevens duidelijk op de homepagina staan én bij uitbreiding zelf op alle pagina's.

Te veel afleiding en onduidelijke call-to-actions

Vaak is het voor bezoekers niet echt duidelijk wat er van hen verwacht wordt. Een homepagina is een centraal punt binnen je website en zal dus sowieso wat meer info bevatten dan andere pagina's. Toch moet het voor de bezoeker duidelijk zijn welke acties er uitgevoerd kunnen worden. Zorg dus voor duidelijke call-to-actions en vermijd alle onnodig afleiding. Verwarde bezoekers zullen de website meestal snel verlaten, iets wat je absoluut wil vermijden.

Contacteer ons gerust voor meer info

Vind je dit allemaal wat veel of heb je nog vragen? Laat het ons gerust weten, we helpen je met plezier verder. Heb je momenteel nog geen website en wil je een website laten maken? Geef ons dan zeker een seintje!

 

Verwarde bezoekers zullen de website meestal snel verlaten,
iets wat je absoluut wil vermijden.

 

MEER TIPS?

Gerelateerde blogartikelen

Een nieuwe website, waar moet je aan denken?

10 april 2019

Een nieuwe website, waar moet je aan denken?

Meer bezoekers op je website? Volg dit stappenplan om beter te scoren in Google!

15 januari 2019

Meer bezoekers op je website? Volg dit stappenplan om beter te scoren in Google!

Hoe houdt u uw website brandend actueel?

7 augustus 2015

Hoe houdt u uw website brandend actueel?

MEER ARTIKELEN

E-BOOKS

Download onze gratis e-books

Je wil starten met een website of webshopEen webshop of webwinkel is een website die de mogelijkheid geeft om producten online aan te kopen. maar je vindt zodanig veel informatie dat je er niet meer aan uit geraakt? Wel, dan zijn onze e-books een perfect hulpmiddel. Aan de hand van eenvoudige en concrete tips hopen we je de energie te geven om verder aan de slag te gaan. Een goede voorbereiding is alles!

 
 

 

Download ons gratis e-book en meld je aan voor onze nieuwsbrief

beveiligde gegevens  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment uitschrijven - privacy policy

Download ons gratis e-book en meld je aan voor onze nieuwsbrief

beveiligde gegevens  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment uitschrijven - privacy policy
Vragen?
Contacteer ons
Hulp nodig of wil je een nieuwe website? Neem hier contact met ons op!