er komt veel kijken bij een nieuwe website
 

Als webdesign bureau komen wij dagelijks in contact met (potentiële) klanten. Sommigen denken nog na over een nieuwe websiteEen website is een verzameling van webpagina's die allemaal onderling met elkaar verbonden zijn. Anderen zijn er al volop mee bezig. Vaak komen dezelfde vragen terug. Het perfecte materiaal voor een interessant blogartikel dus. Waar moet je op letten en waar moet je aan denken? We proberen jullie alvast op weg te zetten.

Bij het maken van een website komt enorm veel kijken. Logisch dat veel bedrijven niet exact weten wat ze willen. Door jezelf de juiste vragen te stellen kun je echter al heel wat opklaren. Je merkt al snel dat het allemaal beter meevalt dan je denkt.

 

Website zelf maken of uitbesteden?

De eerste vraag is een hele logische. Wil je zelf een website in elkaar boksen of doe je beroep op een specialist? Wat ons betreft een makkelijke vraag. Tenzij je over de nodige technische kennis en creativiteit beschikt zul je altijd een beter resultaat krijgen als je kiest voor een degelijk webbureau.

Uiteraard bestaan er verschillende doe-het-zelf pakketten waarmee je zelf je website kunt maken. Denk maar aan Wix. De vraag die je daarbij moet stellen is: wat krijg ik voor mijn geld? Meestal is dit een ontwerp dat niet uniek is, een rommelige code die zoekrobotten afschrikt en een support die te wensen over laat. Moet het gezegd dat wij hier geen fan van zijn ;-)?

Natuurlijk hangt alles af van het beschikbare budget. We zijn er echter van overtuigd dat er voor iedereen een betaalbare oplossing op maat te vinden is.

Hoe kies je de juiste partner voor je website?

Je hebt beslist dat je het maken van je website wil uitbesteden. Maar hoe vind je nu de ideale partner? Keuze is er immers genoeg. Denk vooraf heel goed na over wat je belangrijk vindt. Hecht je belang aan een heel persoonlijke service? Zoek dan misschien best een firma dicht in de buurt. Wil je vooral een goedkope website? Misschien ken je wel een freelancer of iemand die in bijberoep websites maakt?

Maak een lijstje van punten die je belangrijk vindt en zoek naar firma's waarvan je denkt dat ze aan die punten voldoen. Dit kan makkelijk via Google. Of heb je vrienden of kennissen die je iemand kunnen aanraden?

Praat zeker met verschillende mensen en vergelijk hun offertes. Durf vragen te stellen wanneer je zaken niet begrijpt. Indien men niks te verbergen heeft zal men op alle vragen een eerlijk antwoord kunnen geven.

Dat is althans onze visie. Op die manier voelen we al snel of er een klik is met de persoon die voor ons zit. Wanneer je mensen in een eerste gesprek kunt helpen ontstaat er meteen een goede basis voor een verdere samenwerking.

 

goede samenwerking met klant

 

Wat is het doel van je website?

Je wil een website laten maken. Dus lijkt het logisch dat je er een duidelijk doel voor hebt. Dit is nochtans iets wat veel mensen uit het oog verliezen. Ze maken een website omdat ze denken dat het zo hoort. Maar als je vraagt wat hun doel is dan hebben ze niet onmiddellijk een antwoord klaar.

Denk hier op voorhand goed over na. Wil je offerte-aanvragen ontvangen via je je website? Wil je bepaalde producten verkopen? Wil je mensen een afspraak laten maken? Het zijn slechts enkele voorbeelden van concrete doelen. Wanneer je dit op voorhand bepaalt zul je merken dat je veel tijd bespaart bij het uitwerken van de structuur en de inhoud van je website.

Hoe bepaal je de algemene structuur van je website?

Ook als je je website door een firma laat maken is het belangrijk om na te denken over de structuur en de invulling. We spreken uit ervaring als we zeggen dat een goede voorbereiding het werk een heel pak makkelijker maakt.

Begin met de algemene structuur en werk eventueel een boomdiagram uit. Hou de structuur zo eenvoudig mogelijk. Zorg ervoor dat je website logisch is opgebouwd en dat bezoekers vlot hun weg vinden. Het kan helpen om te werken met gekende links in het menuHet navigatiemenu van je website is een stuk dat op zowat elke pagina terug keert. Meestal staat dit bovenaan en zorgt het dat bezoekers vlot doorheen je website kunnen navigeren. (over ons, diensten, contact, etc). Zo voelt het voor de bezoeker meteen vertrouwd aan.

Idealiter heeft je website één of meerdere verkooppaginaEen salespagina is een webpagina waarop je maar 1 doel hebt, namelijk je product of dienst te verkopen.'s waarop je de bezoeker één duidelijke actie wil laten uitvoeren (invullen van een contactformulier, iets kopen, etc). Wat die actie is is volledig afhankelijk van het doel van je website.

Je probeert je bezoekers zo veel mogelijk richting deze pagina's te sturen. We spreken niet enkel over een verkooppagina als er effectief producten op worden verkocht. In ons geval zijn dit bijvoorbeeld de pagina's van onze diensten (webdesign, webshops en hostingWebhosting is ruimte die je huurt op een server. Die ruimte gebruik je om de bestanden van je website op te zetten.). Via deze pagina's proberen wij om onze bezoekers naar de contactpagina te sturen en ons te contacteren.

 

Hou de structuur van je website zo eenvoudig mogelijk
en zorg dat het logisch in elkaar zit.

 

Hoe bouw je je verkooppagina's op?

De opbouw van een verkooppagina is heel belangrijk. Probeer je bezoeker niet direct de actie te laten uitvoeren. Ga er altijd vanuit dat ze je eerst wat beter willen leren kennen. Vergelijk het met een fysieke winkel. Veel mensen vinden het storend als een verkoper hen aanspreekt als ze pas binnen zijn. Eerst wil men op het gemak de winkel verkennen.

Allereerst probeer je de aandacht te trekken. In de meeste gevallen gebeurt dit met een aantrekkelijke headerEen header is een blok bovenaan een webpagina. Meestal zijn headers mooi opgemaakt. (foto of video) en bijpassende tekst. Je probeert hiermee de bezoeker warm te maken om verder te lezen.

Daarna probeer je jezelf of je firma een stukje autoriteit mee te geven, probeer vertrouwen op te wekken. Waarom moet men voor jouw product of dienst kiezen? Hoe heb je bewezen dat je je kunt onderscheiden van je concurrenten? Probeer indien mogelijk deze autoriteit te bewijzen. Dit kan bijvoorbeeld met testimonialsEen testimonial is een positieve getuigenis van een klant. In de meeste gevallen gaat dit om een korte tekst waarin de klant zijn positieve ervaringen deelt.. Het komt altijd overtuigender over als iemand anders het zegt.

Eens je bezoekers overtuigd is van je firma kun je de voordelen en troeven je product of dienst beginnen opnoemen. Denk hierbij altijd aan het eindresultaat van je product of dienst. Leg bijvoorbeeld de nadruk op hoe mooi een huis zal zijn als de nieuwe parket er ligt. Hoe je hem legt en welke tools je er voor gebruikt is minder van belang.

Als laatste probeer je de bezoeker aan te zetten tot actie. Doe dit met een duidelijke call-to-actionEen Call-to-action (vaak afgekort tot CTA) is een marketing begrip. Een CTA wordt gebruikt om bezoekers of potentiële klanten te overhalen om een bepaalde actie uit te voeren.. Probeer alle ruis te vermijden. Hoe meer opties bezoekers hebben, hoe minder kans dat ze drukken op de knop die jij het liefste wil.

 

call to action knop

 

Wil je je website zelf kunnen aanpassen?

Wanneer je vaak nieuwe inhoud aan je website wil toevoegen is het handig dat je hiervoor niet telkens een externe partner moet inschakelen. Dit kost handenvol geld en tijd. Laat je website koppelen aan een gebruiksvriendelijk CMSEen CMS of voluit Content Management System is een systeem dat er voor zorgt dat een website eenvoudig beheerd kan worden.. Dit systeem zal je toelaten om op een vlotte manier je website te beheren. Een korte opleiding is meestal voldoende om hiermee goed aan de slag te kunnen.

Er is een enorme keuze qua CMS systemen. Hier en daar zijn er webbureau's die een eigen CMS aanbieden. Deze zijn echter heel zelden op jouw maat. Voor een eenvoudige website kunnen ze te ingewikkeld zijn en te veel opties aanbieden. Voor een complexe website kunnen ze dan weer te weinig mogelijkheden hebben. Vaak worden deze systemen ook zwaar door gerekend, waardoor je een te hoge factuur betaalt voor je website.

Gelukkig bestaan er ook open source CMS systemen. Deze zijn gratis beschikbaar op het internetHet internet is een wereldwijd netwerk van ontelbaar veel computers die met elkaar in verbinding staan. en worden door een community constant bijgewerkt en aangepast. Iedereen die wil kan hier zijn deel in doen. Op deze manier kan een basis CMS uitgebreid worden met allerhande modules, perfect op maat van de klant. Bovendien is deze optie stukken goedkoper. Kijk dus goed uit en vraag hier naar wanneer je een website laat maken.

Welke inspanningen wil je doen om te scoren in Google?

Een website hebben is één ding, er veel bezoekers naar lokken is een andere paar mouwen. De goedkoopste en meest duurzame manier is om je website zoveel mogelijk te optimaliseren voor zoekmachines (SEOSEO of Search Engine Optimization is het optimaliseren van een website of webshop om beter te scoren in zoekmachines, voornamelijk Google.). Hier schreven we reeds een uitgebreid artikel over.

Check dus zeker ook eens ons SEO stappenplan.

Aangezien zoekmachines als Google steeds slimmer worden wordt het alsmaar belangrijker om kwalitatieve inhoud te hebben op je website. Het ultieme doel van Google is om de meeste waardevolle en relevante websites bovenaan te krijgen in de zoekresultaten.

We merken dat hun systeem nog niet feilloos is en dat het nog steeds nuttig kan zijn om bepaalde SEO technieken toe te passen. Maar begin zeker ook al met het toevoegen van waardevolle inhoud. Dit kan bijvoorbeeld via een blogDe term blog komt van het woord weblog. Kort gezegd is een blog een website of een stuk van een website waarop geregeld nieuwsartikelen worden geplaatst.. Hoe meer je de bezoekers kunt helpen, hoe interessanter je website ook wordt voor Google.

 

waardevolle content

 

Hoe kun je je bezoekers helpen?

Verplaats je eens in de voeten van je toekomstige bezoekers. Welke verwachtingen zullen deze mensen hebben wanneer ze naar je website surfen? Welke vragen kun je voor hen beantwoorden? Zorg ervoor dat je weet wat je doelgroep is en wat er binnen je doelgroep leeft.

Een succesvolle website is een website die de juiste antwoorden geeft op de juiste vragen. Wanneer je in het hoofd van je bezoekers kruipt zal het veel eenvoudiger worden om te selecteren wat je wel en wat je niet op je website wil zetten. Probeer je bezoekers zoveel mogelijk te helpen, zorg voor waardevolle inhoud.

Zijn de gegevens van je bezoekers veilig?

We zitten in een tijd waarin mensen heel veel belang hechten aan hun privacy. De nieuwe GDPR wetgeving werd in het leven geroepen om mensen te beschermen. Persoonlijk zijn we niet zo'n fan van de vele cookieEen cookie is een klein tekstbestandje dat tijdens het surfen door een server op je computer wordt geplaatst. meldingen die je tegenwoordig op alle website moet weg klikken. Dit gaat een beetje zijn doel voorbij. Het is iets wat je bezoeker eerder irriteert dan dat het vertrouwen geeft.

Wat we wel heel belangrijk vinden is een SSL-certificaatEen SSL-certificaat (Secure Sockets Layer) zorgt voor een extra beveiligingslaag bij een connectie tussen een server en een browser.. Dit certificaat zorgt ervoor dat de gegevens van je bezoekers beter beveiligd worden. Een website die beveiligd is is makkelijk te herkennen. Voor de domeinnaamEen domeinnaam is een unieke naam van een website, bijvoorbeeld kameleonplus.be. staat HTTPSHTTPS is een protocol dat simpel gezegd instaat voor de communicatie tussen een server en een browser. Het is identiek aan HTTP maar met de toevoeging van een extra beveiligingslaag. in plaats van HTTPHTTP of Hypertext Transfer Protocol is een protocol voor de connectie tussen een server en een browser..

Waarom HTTPS een must is bespraken we reeds in een andere artikel.

 

HTTPS veiligheid

 

Hoe moet je website eruit zien?

Een heel belangrijk aspect van een website is het design. Vaak wordt het belang hiervan onderschat. Nochtans is het voor bezoekers het eerste wat ze te zien krijgen. Het design bepaalt of ze een eerste klik voelen of niet. Een website die niet professioneel oogt zal al snel als minderwaardig gezien worden. En vaak is het vertrouwen in je bedrijf dan meteen weg.

Neem dus zeker wat tijd om hierover na te denken. Het design zelf kun je aan een webbureau over laten, maar het kan zeker handig zijn dat je zelf ook een idee hebt van wat je wil. Zoek bijvoorbeeld naar websites die je mooi vindt. Maak een lijstje van positieve en negatieve zaken. Heb je reeds een huisstijl? Geef dan duidelijk mee wat er kan en wat niet. Voor een webdesigner is het dan meestal een koud kunstje allemaal in een passend ontwerp te gieten.

Hoe maak je je website gebruiksvriendelijk?

We zeiden eerder al dat het een goede insteek is om je bezoekers echt te willen helpen. Dit kun je doen met de juiste contentDe content van een website is het geheel van alle informatie die op die website gedeeld wordt. maar ook door je website gebruiksvriendelijk te maken. Bij het uitwerken van de structuur gaven we al een aantal tips weg, maar er zijn nog veel meer zaken waar je rekening mee kunt houden.

Zorg bijvoorbeeld voor een consistente lay-out en zorg ervoor dat gekende zaken (knoppen, links, tekstvelden, etc) er ook vertrouwd uit zien. Maak je website niet te druk, vermijd alle vormen van overbodige ruis. Zorg voor leesbare teksten met duidelijke titels en tussentitels. En maak je webpaginaEen webpagina is een document dat deel uitmaakt van een website. Het is gemaakt in html en bevat tekst, afbeeldingen, etc.'s niet te zwaar, een snelle laadtijdDe laadtijd van een website is heel eenvoudig de snelheid waarmee de pagina's inladen. is van cruciaal belang. Anders haken bezoekers veel te snel af.

Meer tips gaven we eerder in ons artikel Maak uw website gebruiksvriendelijker.

Contacteer ons gerust voor meer info

Vind je dit allemaal wat veel of heb je nog vragen? Laat het ons gerust weten, we helpen je met plezier verder. Heb je momenteel nog geen website en wil je een website laten maken? Geef ons dan zeker een seintje!

 

Maak je website gebruiksvriendelijk.
Zo blijven bezoekers langer hangen.

 

MEER TIPS?

Gerelateerde blogartikelen

Meer bezoekers op je website? Volg dit stappenplan om beter te scoren in Google!

15 januari 2019

Meer bezoekers op je website? Volg dit stappenplan om beter te scoren in Google!

Waarom HTTPS tegenwoordig een must is

23 augustus 2017

Waarom HTTPS tegenwoordig een must is

Hoe houdt u uw website brandend actueel?

7 augustus 2015

Hoe houdt u uw website brandend actueel?

MEER ARTIKELEN

E-BOOKS

Download onze gratis e-books

Je wil starten met een website of webshopEen webshop of webwinkel is een website die de mogelijkheid geeft om producten online aan te kopen. maar je vindt zodanig veel informatie dat je er niet meer aan uit geraakt? Wel, dan zijn onze e-books een perfect hulpmiddel. Aan de hand van eenvoudige en concrete tips hopen we je de energie te geven om verder aan de slag te gaan. Een goede voorbereiding is alles!

 
 

 

Download ons gratis e-book en meld je aan voor onze nieuwsbrief

beveiligde gegevens  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment uitschrijven - privacy policy

Download ons gratis e-book en meld je aan voor onze nieuwsbrief

beveiligde gegevens  Je gegevens zijn veilig en je kunt je op elk moment uitschrijven - privacy policy