13 mei 2019
In onze vorige artikels gaven we al aan dat het belangrijk is dat de bezoekers van uw websiteEen website is een verzameling van webpagina's die allemaal onderling met elkaar verbonden zijn snel de info kunnen vinden die ze zoeken. Dit kan alleen als uw website snel en gebruiksvriendelijk is. De snelheid bespraken we reeds in een ander artikel, maar het is zeker even interessant om te weten hoe u de gebruiksvriendelijkheid kunt verhogen.
Met een gebruiksvriendelijke website zorgt u ervoor dat de bezoekers vlot kunnen navigeren en lang op je website blijven rond hangen. Wat onrechtstreeks ook goed is voor je score in Google. Alleen maar voordelen dus. Hieronder geven we een aantal tips mee.
Homepagina en navigatie
Alles begint natuurlijk met een duidelijke homepaginaDe homepagina of homepage is meestal het centrale punt van een website. Van hieruit kunnen bezoekers in alle gewenste richtingen gestuurd worden.. Dit is de eerste pagina waar uw bezoekers op terecht komen en het is deze die hen moet overtuigen om op uw website te blijven. Belangrijk is dat de bezoekers meteen zien waar ze moeten klikken om bepaalde info te krijgen. Een duidelijke navigatie is daarvoor cruciaal. Zet het menuHet navigatiemenu van je website is een stuk dat op zowat elke pagina terug keert. Meestal staat dit bovenaan en zorgt het dat bezoekers vlot doorheen je website kunnen navigeren. op een goed zichtbare plaats en vermijd een te veel aan links.
Gebroken links (bv naar een pagina die niet bestaat) zijn helemaal uit den boze. Daarnaast kan het ook interessant zijn om duidelijke call-to-actionEen Call-to-action (vaak afgekort tot CTA) is een marketing begrip. Een CTA wordt gebruikt om bezoekers of potentiële klanten te overhalen om een bepaalde actie uit te voeren. knoppen te voorzien. Wenst u dat de bezoekers een offerte vragen, zorg dan voor een duidelijke knop waardoor ze meteen op die pagina terecht komen.
Probeer duidelijk te maken welke zaken klikbaar zijn en welke niet. En zorg er vooral ook voor dat de links duidelijk maken waar men terecht zal komen wanneer men er op klikt. Als een bezoeker bijvoorbeeld op 'routeplan' moet klikken om de openingsuren te vinden, dan is dat heel frustrerend.
Bij complexere inhoud (bv categorieën, subcategorieën, enz) is het aangewezen om broodkruimelnavigatie te gebruiken. Via een broodkruimelnavigatie ziet de bezoeker meteen waar hij zich in uw website bevindt en kan hij ook snel terugkeren naar hogere niveau's. Ook een sitemapEen sitemap is een overzicht van alle pagina's van een website. Voor bezoekers kan dit heel handig zijn omdat dit in één blik een mooi inzicht geeft in de structuur van de website. is heel interessant, hier krijgt de bezoeker een mooi overzichtje van alle pagina's die uw website bevat.
Inhoud en opmaak
Eén van de grootste redenen voor bezoekers om op uw website te blijven is de inhoud. Probeer dan ook om goed na te denken over die inhoud én over de manier waarop u die presenteert. Veel bezoekers wensen nogal vluchtig doorheen een tekst te gaan, zorg dus dat dit mogelijk is. Dit kan door korte alinea's, gebruik van titels en tussentitels, gebruik van lijstjes met opsommingstekens, enz. Maak ook dat de titels duidelijk zijn. Bij het lezen van de titel moeten de bezoekers meteen weten waarover de tekst gaat. Maak de teksten zeker niet te lang en zorg dat de belangrijkste info zichtbaar is zonder dat de bezoeker moet scrollen.
Heel belangrijk is ook het contrast tussen achtergrond en tekst. Zorg dat de bezoekers geen pijn aan de ogen hebben als ze uw teksten willen lezen. Een donkere achtergrond is meestal niet bevorderlijk. Maak altijd dat er voldoende witruimte is. Dat maakt het geheel rustiger en zorgt dat het makkelijker is om bepaalde zaken te doen opvallen. In de tekst zelf kunt u maar beter niet te veel met aandachtsopmaak (bold, italic,...) werken. Anders wordt het al snel een warboel en valt er niks meer op.
Wat bezoekers zeker waarderen is dat de opmaak en structuur op alle pagina's hetzelfde is. Laat een menu en een submenuEen submenu is een verdere onderverdeling van een bepaald item in een menu. bijvoorbeeld altijd op dezelfde plaats staan. Zo hebben gebruikers snel door hoe uw website werkt. Zorg trouwens dat alles even duidelijk is en even goed werkt op alle toestellen. Dit kan via responsive webdesignEen responsive website past zich zelf aan aan het scherm waarop de bezoeker de site bekijkt..
Extra's
Tot slot zijn er ook nog heel wat extraatjes die het voor de bezoeker aangenamer maken om op uw website te vertoeven. Maak hier zeker gebruik van het aanbod dat er tegenwoordig is. Dan denken we bijvoorbeeld aan share buttonsShare buttons zijn speciale knoppen die men op een website plaatst om bepaalde pagina's of stukken van pagina's te laten delen op social media., zodat bezoekers snel iets kunnen delen. Of interactieve google maps, die u eenvoudig in uw website kunt implementeren.
Aan tips & tricks dus geen gebrek als het over gebruiksvriendelijkheid gaat. Denk er in ieder geval op voorhand goed over na en probeer het vooral niet te moeilijk te maken. Kies voor een eenvoudige structuur en probeer u tot het strikt noodzakelijke te beperken. Bepaal wat uw doelgroep wil en moet weten en probeer dit aan de hand van de tips hierboven zo duidelijk mogelijk aan te bieden. Als dat lukt dan zult u al een heel eind ver komen!
en pas je website aan volgens hun noden.
Gerelateerde blogartikelen
E-BOOKS
Download onze gratis e-books
Je wil starten met een website of webshopEen webshop of webwinkel is een website die de mogelijkheid geeft om producten online aan te kopen. maar je vindt zodanig veel informatie dat je er niet meer aan uit geraakt? Wel, dan zijn onze e-books een perfect hulpmiddel. Aan de hand van eenvoudige en concrete tips hopen we je de energie te geven om verder aan de slag te gaan. Een goede voorbereiding is alles!